La malaltia cardiovascular

Les malalties cardiovasculars són la causa de la major part de la mortalitat al món. Entre elles s’inclou la cardiopatia isquèmica, l’expressió més freqüent de la qual és l’infart de miocardi, o l’angina de pit, però també l’accident vascular cerebral, o l’arteriopatia perifèrica. Totes aquestes malalties tenen una causa comuna: la arteriosclerosi.

El mecanisme és el següent: l’acumulació de greix a les artèries dóna lloc a la formació d’engruiximents a les seves parets, podent arribar a obstruir-les.

S’han identificat una sèrie de factors que augmenten el risc que una persona pugui arribar a patir malaltia cardiovascular. Entre ells el colesterol, la hipertensió, el tabac, el sedentarisme, el sobrepès, la diabetis. Però també n’existeixen d’altres que ens protegeixen d’aquestes malalties com per exemple, portar una dieta equilibrada, mantenir un pes ideal o practicar activitat física regularment.

Control dels nivells de colesterol

El colesterol és un tipus de greix que es troba a la sang i a totes les cèl•lules del nostre organisme. El colesterol està present a totes les persones sanes per què és un component essencial de les membranes cel•lulars i d’algunes hormones i intervé en molts dels processos de l’organisme. No obstant aixó, l’excés de colesterol en sang augmenta el risc de patir un infart de miocardi o una angina de pit.

Què és el colesterol?

Les nostres dues principals fonts de colesterol són el menjar i el que produeix el nostre organisme. El fetge i altres cèl.lules especialitzades produeixen aproximadament el 75% del colesterol sanguini. El 25% restant prové del menjar.

El colesterol de les lipoproteïnes de baixa densitat (LDL) és conegut com a colesterol “dolent”. Quan grans quantitats de colesterol circulen per la sang, poden arribar a obstruir les artèries, incrementant d’aquesta manera el risc de patir un infart de miocardi o un infart cerebral. L’organisme té capacitat pròpia de produir colesterol de LDL, però a més a més moltes persones poden heretar la capacitat de produir colesterol de LDL en quantitats superiors a les necessàries. Ingerir greixos saturats, greixos trans, i colesterol també incrementa en gran manera el risc.

És important que les persones coneguem el nostre nivell de colesterol. El colesterol es mesura en mil·ligrams per decilitre de sang (mg/dl). Un nivell de colesterol superior a 200 mg/dl ens situa a la categoria d’alt risc i per això és fonamental emprendre mesures preventives.

Com fer descendir els nivells de colesterol?

És de gran importància saber que podem ser capaços de disminuir els nostres nivells de colesterol, ja que seria la manera de descendir el risc de patir un infart de miocardi o un infart cerebral. Tant el tractament farmacològic com el seguiment d’una dieta adequada i la realització d’activitat física ajuden a disminuir el colesterol circulant en la sang. També és necessari seguir atentament les recomanacions mèdiques. Per a mantenir el colesterol per sota de la xifra recomanada, s’aconsella la realització d’anàlisis de sang periòdics, seguir una dieta baixa en colesterol, greixos saturats, greixos trans i rica en aliments saludables com les fruites, les verdures i el peix; mantenir el pes d’acord amb la seva altura i ser físicament actiu/va, protegeix la seva salut cardiovascular.

Pressió arterial

La hipertensió arterial per si sola és el factor de risc més important per a l’infart cerebral. El fet de tenir pressió arterial elevada pot posar en risc les nostres vides. La hipertensió arterial és comunament anomenada “l’assassí silenciós” perquè no presenta símptomes. Els estudis realitzats mostren que un de cada tres adults té la pressió arterial elevada i a més a més un 20% d’aquests desconeixen que pateixen aquesta anomalia. D’aquells que coneixen que tenen la pressió arterial elevada, a prop del 65% estan en tractament farmacològic. Però només a prop del 45% ha aconseguit controlar la seva pressió arterial.

Què és la hipertensió?

Gran part de la fisiopatologia de la hipertensió és desconeguda encara avui en dia.

En les persones hipertenses la sang que corre per les artèries ho fa amb més força de la necessària i augmenta la pressió en les parets arterials. Això fa que les artèries s’estreteixin i es danyin. El nostre organisme, tracta de reparar aquests desperfectes amb teixit fibrós que deixarà algunes cicatrius. Malauradament, aquestes cicatrius atrauen plaquetes i cèl.lules blanques que poden acabar formant taponaments i coàguls que estrenyen el llum de les artèries.

Per què és important el control de la pressió arterial?

La hipertensió per si sola és el factor de risc més important per a l’infart cerebral. El fet de tenir una pressió arterial elevada pot posar en risc les nostres vides.

Els taponaments i coàguls sanguinis porten a una reducció del volum sanguini que arriba als nostres òrgans vitals i sense sang, el teixit mor. Aquesta és la raó per la qual es donen els infarts cerebrals, els infarts de miocardi, la insuficiència renal i inclús la insuficiència cardíaca.

Mantenir la pressió arterial dins dels límits adequats:

  • Evitar l’estretament de les parets arterials
  • Evitar que el cor es vegi obligat a bombar la sang amb més força per a compensar els taponaments
  • Protegir el nostre organisme de manera que tots els teixits rebin el corrent sanguini necessari i per tants els nivells d’oxigen i sang que es requereixen.

Per què la hipertensió es relaciona amb el risc d'infart cerebral?

Si mantenim la pressió arterial en els nivells recomanats, disminuïm el risc d’engruiximent de les parets arterials i per tant la reducció de la llum arterial, evitarem que el nostre cor hagi de bombar sang amb més força per a poder compensar la disminució de l’elasticitat de les artèries, els taponaments, i farem que tots els teixits de l’organisme rebin el corrent sanguini, i per tant d’oxigen i nutrients necessaris.

Recomanacions cardiosaludables

La importància de la dieta

Diversos estudis han mostrat que una dieta rica en aliments saludables com ara la fruita, les verdures i el peix protegeix la seva salut cardiovascular. Les societats científiques recomanen prendre 5 porcions de verdura o fruita al dia. És aconsellable, a més, reduir el consum de sal i prendre fins a 3 culleradetes d’oli d’oliva o un grapat de fruits secs al dia.

El sobrepès és només una de les conseqüències d’una dieta desequilibrada però potser és la més important pel nombre de gent afectada. El cor i les artèries de les persones amb sobreprès han de suportar una càrrega afegida.

És important que eviti el consum d’alcohol, ja que augmenta la pressió de les seves artèries i produeix un increment innecessari del nombre de batecs del seu cor.

Els beneficis de la pràctica d'activitat física regular

La pràctica regular d’activitat física produeix efectes favorables sobre els factors de risc clàssics de les malalties cardiovasculars: millora el perfil lipídic, disminueix la pressió arterial i prevé l’aparició de la diabetis de l’adult.

Esculli un programa d’exercici senzill, que pugui mantenir, que s’adapti a la seva condició física i faci-ho regularment. Es recomana caminar de pressa o pujar escales. Tot i que el temps òptim és de almenys una hora al dia, recordi que realitzar qualsevol mena d’activitat física és millor que no fer res. No és necessari dur a terme l’activitat física durant un període de temps continuat perquè el seu efecte és acumulable al llarg del dia.

El tabac és molt perjudicial per a la salut

El tabac produeix càncer de l’aparell respiratori, digestiu i en altres localitzacions, a més de la malaltia cardiovascular. Se sap que els fumadors viuen una mitjana de 10 anys menys i amb pitjor qualitat de vida que els no fumadors. No es deixi enganyar per la falsa seguretat de veure persones d’edat avançada que fumen: és excepcional i anecdòtic que un fumador arribi a edats avançades en condicions de gaudir de la vida.

Absteniu-vos de fumar, si és fumador deixi-ho i ajudi als altres a deixar de fumar. Té dret a què ningú fumi en la seva presència: el consum passiu de fum de tabac també és perjudicial. Les companyies de tabac han utilitzat tècniques de farmacologia clínica per a calcular la dosi de nicotina que ha de contenir una cigarreta perquè produeixi addicció. L’addicció que produeix el tabac és física: per això a la majoria dels fumadors els costa tant deixar de ser-ho. No es fuma per voluntat pròpia sinó perquè no és possible deixar de fer-ho. Cada nova cigarreta només calma la síndrome d’abstinència: el plaer aparent no és més que una reducció de l’ansietat i la necessitat física d’una nova dosi.

Si necessita ajut per a deixar de fumar el seu metge li pot prescriure fàrmacs que l’ajudaran a portar millor la síndrome d’abstinència. No ho deixi per demà: deixi el tabac i miri d’ajudar a altres fumadors a abandonar-lo.

Si necessita ajut per a deixar de fumar el seu metge li pot prescriure fàrmacs que l’ajudaran a portar millor la síndrome d’abstinència. No ho deixi per demà: deixi el tabac i miri d’ajudar a d’altres fumadors a abandonar-lo.